همه آنچه که باید از کشتی کروز بدانید

راهنمای سفر 18 مهر ، 1403 12 دقیقه

سفر با کشتی های کروز؛ سفری هیجان انگیز و تکرار نشدنی

شاید برای شما هم سفر با کشتی کروز، رویایی دست نیافتنی به نظر بیاید و یا تصور کنید هرگز نمی توانید آن را تجربه نمایید. اما باید بدانید که اینجور که تصور می کنید نیست، درواقع سفر با کشتی کروز خیلی دور از ذهن نیست و با مقداری برنامه ریزی می توانید به راحتی آن را تجربه نمایید. شاید اینگونه باشد که سفر به دور دنیا نشود ولیکن سفرهای چند روزه کاملاً قابل اجرا و در دسترس است برای شما عزیزان. حال ممکن است با خود بپرسید کشتی کروز چیست و چه مزیتی نسبت به کشتی های دیگر دارد؟ و یا چگونه می توان با کشتی کروز سفرهای چند روزه را تجربه کرد؟ در ادامه به سوال هایی که ممکن است در ذهنتان از کشتی کروز و سفر با آن در ذهنتان بیاید را بررسی کرده ایم و به تمامی آنها پاسخ داده ایم. با ما همراه باشید.

کشتی کروز خلیج فارس

کشتی کروز به چه نوع کشتی گفته می شود؟

باید بدانید کشتی های کروز، کشتی های مجلل و بزرگی هستند که تنها برای جابه جایی مسافران مورد استفاده قرار نمی گیرند و روی اقیانوس ها و دریاها مسافران را به گشت و گذار می برند. درواقع بهتر است بدانید که این گشت و گذار با کشتی روی آب های وسیع، اصلی ترین و لذت بخش ترین قسمت سفر با آن به شمار می رود. به صورت معمول طبق برنامه ای از پیش تعیین شده و هماهنگ شده، در مدت زمان سفرتان، از چند شهر ساحلی نیز می توانید دیدن نمایید.
در این کشتی ها امکانات متنوع و بسیار خاصی وجود دارد که در کشتی های عادی خبری از آنها نیست. برنامه های مختلف در طول روز و حتی در طول شب، گاهی باعث می شوند که مسافران حتی علاقه ای به ترک کشتی در زمان هایی که کشتی ایست کامل دارد، نداشته باشند و بخواهند که در کشتی بمانند و اولویت آنها همان باشد. نکته بسیار جالبی که در خصوص کشتی های کروز وجود دارد، این است که زمان سفر با آنها کاملاً متفاوت است و سفرهای یک شبه تا سفرهای چند هفته ای را در بر می گیرد. برخی از کشتی های کروز بدون توقف در شهرها هستند و 2-3 روز را روی آب های آرام اقیانوس به گشت و گذار می پردازند.
باید بدانید که سفر با کشتی کروز برای سفرهای تفریحی استفاده می شوند. این سفرهای چند روزه و یا حتی چند ماهه طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد. کشتی های کروزی که برای سفر مورد استفاده قرار می گیرند، دارای انواع مختلف بادبانی، تک کابینه و یا چند کابینه هستند. به صورت تقریبی طول یک کشتی کروز بین 33 الی 50 فوت می باشد که البته در شرایط و موقعیت هایی ممکن است حتی از این مقدار کوچک تر و یا بزرگتر نیز ساخته شوند.
ولیکن موردی که در تمام کشتی های کروز مشابه هستند، امکانات و خدمات لوکسی است که بسیار هم هیجان انگیز می باشند و تنها آنها را می توانید در کشتی های کروز و روی دریا تجربه نمایید. شاید باورتان نشود ولی با سفر به تور استانبول نیز می توانید سفری با تور کشتی کروز استانبول را به خودتان هدیه دهید.

تور کشتی کروز خلیج فارس

انواع کشتی های کروز

شاید تصور کنید انواع بسیار متنوعی برای کشتی های کروز در دنیا وجود دارد! اما باید بدانید تنها 2 نوع کشتی کروز در دنیا وجود دارد و آن هم کشتی کروز دریای آزاد و کشتی کروز ساحلی می باشد. کشتی کروز نوع اول خطرناک تر از کشتی کروز ساحلی شناخته شده است. چرا که آنها برای اعماق زیاد استفاده می شوند و در صورت بروز ایجاد مشکل و حادثه ممکن است ساعت ها زمان لازم باشد تا اولین کمک ها برسند. این در حالی است که کشتی های کروز ساحلی تنها 14 مایل با خط ساحل فاصله می گیرند و در صورت شرایط اضطراری کمک های ساحلی به سرعت خواهند رسید. 
البته ناگفته نماند که این صحبت ها به این معنا نیست که سفر با آنها خطرناک است و مشکلی در سفرتان پیش خواهد آمد چرا که تمام موارد اضطراری و حیاتی پیش از سفر چک خواهند شد. برای آنکه مسافران سفری راحت و بدون دغدغه و البته بی خطری داشته باشند، تمام موارد مربوط به آب و هوا و اخطارهای مربوط به آن، کتاب های ناوبری، مطالعه نمودارها و دیگر موارد بسیار مهم مورد بررسی قرار می گیرند و پس از آن برای سفرهای دریایی برنامه ریزی دقیق و اصولی انجام می شود.
همچنین باید بدانید که پیش از سفرهای طولانی و بزرگ، کل کشتی و به ویژه موارد مهم آن، توسط تکنسین های مجرب و واجد شرایط مورد بررسی قرار می گیرد. در این بررسی ها منابع آب و غذا و سوخت چک می شوند و به بیشترین حد لازم تامین می شوند. نکته جالب توجه در خصوص بیمه این نوع کشتی هاست، که در صورت بروز مشکل و یا خسارت شرکت بیمه هزینه های خسارت را تمام و کمال پرداخت خواهد کرد.


امکانات کشتی کروز و لذت های بی پایان یک سفر

بیشتر مسافران تور کشتی کروز، این سفر را به دلیل امکانات و خدمات لوکس و رویایی و البته متوع آن انتخاب می کنند. رستوران های متنوع، تفریحات فوق العاده زیاد، اسپا و ماساژهای مختلف، سینما های متنوع و البته حتی تئاترهای مختلف همگی امکاناتی هستند که در این نوع کشتی ها دیده می شوند. هرچه کشتی لوکی تر و بهتر باشد، سطح امکانات بیشتر و البته بهتر خواهد بود تا مسافران تجربه ای به یادماندنی و لذت بخش را تجربه نمایند. این سفر منحصر به فرد بسته به هزینه ای که می خواهید کنید، می تواند میزان لوکس بودن آن کاملاً متفاوت باشد.

امکانات کشتی کروز

تفریحات کشتی کروز

در بعضی از کشتی های کروز تفریحات همچنان به سبک قدیمی و کلاسیک هستند ولی در مقابل آن، بعضی دیگر از این کشتی ها کاملاً به روز شده و تمام تلاش خود را می کنند تا برای تمام سلیقه ها و مسافران عزیز با هر سن و سال تفریحی جذاب و عالی داشته باشند. برگزاری کنسرت های راک گرفته تا سخنرانی شخصیت های مهم و بزرگ و یا حتی بازی های ویژه کودکان در برخی از این کشتی ها همگی وجود دارند تا مسافران بتوانند بیشترین لذت را ببرند.
نمایش های متفاوتی در این کشتی ها اجرا می شود که همراه با وعده های غذایی، موسیقی زنده و یا برنامه های طنز می باشند. تمامی برنامه های مفرح و سرگرم کننده برای علاقمندان در این کشتی ها وجود دارد تا بتوانند بیشترین استفاده را از لحظه به لحظه خود کنند. به صورت کلی باید گفت که هر سلیقه و علایقی داشته باشید، به طور قطع تفریح مورد پسند شما در کشتی های کروز وجود دارد. تفریحات آبی تقریباً در هر شرایطی برای تمام افراد جذاب و مهیج است، به ویژه که در بالاترین قسمت کشتی باشد تا افرادی که به آنها می روند، زیر آسمان آبی و در دل اقیانوس خود را در حال شنا ببینند.
استخرهای مختلف و متنوع، سرسره های آبی، آب درمانی و ماساژهای مختلف از تفریحات آبی محبوب برای مسافران به شمار می رود. اگر هم اهل هیچکدام از این موارد نباشید، باز هم تفریحاتی همانند قدم زدن در فضاهای سرسبز، کنسرت ها و برنامه های شبانه می تواند شما را راضی نگاه دارد. تقریباً هر چیزی در کشتی کروز تعبیه شده است تا بتوانید به تفریحی که علاقه دارید در شهر به آن بپردازید، برسید. 

رستوران ها و کافه های کشتی کروز

بدون شک غذا خوردن ومیل کردن نوشیدنی های لذیذ یکی از بهترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری هر مقصد توریستی به شمار می رود. در مورد کشتی های کروز هم به همین نحو است و رستوران ها و کافه های آن از اصلی ترین جاذبه های کشتی کروز به شمار می روند. رستوران هایی که در کشتی های کروز امروزی وجود دارند، بعضاً تعدادشان به 25 عدد هم می رسد. رستوران های کشتی کروز گاهی در عرشه کشتی و در فضای باز وجود دارند و گاهی در خود کشتی هستند و سرپوشیده هستند که از پنجره های آنها می توانید آب های بیکران اقیانوس و دریا را مشاهده نمایید.
رستوران های کشتی بستگی به انتخاب کشتی کروز شما، می تواند تنوع مختلفی داشته باشد. غذاهای دریایی تا غذاهای کشورهای مختلف و یا حتی فست فود ها در این نوع کشتی ها سرو می شوند. اصلاً نیازی نیست نگرانی وعده های غذایی خود در کشتی های کروز باشید چرا که تنوع غذایی بسیار زیادی در آنها وجود دارد که می توانید با سلیقه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. شما در هر ساعتی که بخواهید پس از تفریحات متنوع می توانید از رستوران ها و کافه های کشتی کروز خود استفاده کرده و غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش دهید و نوش جان کنند.

رستوران های کشتی کروز

اتاق های کشتی کروز

با پا گذاشتن به یک کشتی کروز، گویی وارد یک هتل بزرگ و بسیار مجلل و لوکس شده اید. هیچ تفاوتی بین ابن کشتی با یک هتل مجلل نخواهید دید، تنها تفاوتی که می توان بین آنها معرفی کرد، این است که کشتی روی آب متحرک است و هتل در خشکی قرار گرفته است. اتاق های کشتی کروز نیز دارای امکانات و انواع مختلف است و حتی دید آنها باهم تفاوت دارد. برخی از اتاق های کشتی کروز پنجره دارند و رو به دریا هستند و منظره ای فوق العاده و شگفت انگیز را به شما می دهند، برخی دیگر در وسط کشتی هستند و منظره ای به بیرون ندارند، ولی نکته ای که وجود دارد این است که نباید نگران این اتاق ها و نورشان باشید چرا که به اندازه کافی نور به شما خواهند داد.
در زمان انتخاب اتاق، باید به یک نکته دقت بسیار زیادی کنید، و آن هم این است که هزینه هایتان را با انتخاب اتاق، کم و یا زیاد کنید. با توجه به اینکه مسافران زمان زیادی را در اتاق هایشان سپری نمی کنند، باید بدانید انتخاب اتاق بسیار لوکس تنها قیمت تور کشتی کروز را زیاد می کند. با این حال عده ای هستند که هزینه و قیمت تور برایشان اهمیتی ندارد و تنها به کیفیت و لوکس بودن آن توجه می کنند و علاقه دارند هنگامی که چشم باز می کنند، منظره ای رویایی و شگفت انگیز از دریا را مشاهده نمایند. 

اتاق های کشتی کروز

بازدید از شهرهای ساحلی در تورهای کشتی کروز

بازدید از چند شهر ساحلی در تور، بستگی به مدت زمان سفرتان با کشتی کروز و برنامه که برای خود و همراهانتان می ریزید، متغیر خواهد بود. شهرهایی که برای بازدید انتخاب می شوند و یا به شما پیشنهاد می شوند، معمولاً جاذبه های توریستی و گردشگری متنوعی دارند و در توقف کوتاه کشتی، فرصت بسیار عالی را برای مسافران ایجاد می کند تا گشت و گذار بهینه و خوبی را داشته باشند. بهتر است حتماً به رستوران های مقصدهایتان رفته و طعم جدید غذاهای محلی آنها را بچشید و از بازارهایشان سوغاتی و یا یادگاری خریداری کنید تا خاطرات خوبی را از سفرتان داشته باشید.

وسایل ضروری برای مسافرت با کشتی کروز

هنگامی که صحبت از سفر با تور کشتی کروز به میان می آید، شرایط متفاوتی را برای بستن چمدان و جمع کردن وسایل مورد نیاز خواهیم داشت. چرا که در تمامی کشتی ها، امکانات رفاهی بسیار زیادی وجود دارد و شما نیازی به وسایل زیادی ندارید. ولی با توجه به نوع سفرتان، همراه داشتن برخی موارد ضروری به شمار می رود. بهتر است قبل از سفرهایتان، تمام این موارد را در نظر داشته باشید تا لوازم ضروری سفر را با خود برده تا در سفر با مشکلی مواجه نشوید و با خیال آسوده و بدون دغدغه و اضطراب سفر خوبی را تجربه نمایید.

وسایل کمکی برای خواب
پیش از رسیدن به هر کدام از کشتی های کروز، سفر هوایی نسبتاً طولانی در پیش خواهید داشت. بنابراین استراحت در این پرواز می تواند به سرحالی و حال خوب شما برای رسیدن به کشتی کمک زیادی کند. پس وسایلی مانند چشم بند، گوشگیر، بالشتک های سفری، هدفون های نویز گیر و یا حتی داروهای آرام بخش می توانند گزینه های مناسبی برای استراحت در پروازتان به شمار بیایند.

آداپتور مخصوص و متناسب با پریز
برای اینکه در سفرتان به مشکلی بر نخورید، بهتر است تبدیل کننده های مناسب با وسایلتان همراه داشته باشید تا بتوانید با هر نوع پریز و نوع ولتاژی وسایل برقی خود را شارژ کنید. البته باید بدانید که اغلب کشتی ها پریزهای برق مناسبی دارند ولی ممکن است هتل ها و یا مقاصدی که پیش از سفر و یا بعد از سفرتان با کشتی در آنها اقامت دارید، پریز های مناسبی نداشته باشند و با مشکل مواجه شوید.

لوسیون و شامپو
چنانچه به شامپو یا لوسیون و یا هر مواد شوینده دیگری عادت دارید، بهتر است آن نوع خاص را همراه خود ببرید. چرا که در کشتی های کروز ممکن است آن نوع ویژه را یافت نکنید. همراه داشتن لوازم بهداشتی مخصوص خود، خیلی بهتر از گشتن به دنبال آنها و یا پیدا کردن مشابه آنها می باشد. حال تصور کنید به مواد جدید حساسیت بدهید و تمام سفرتان مشغول درمان آن و یا پیدا کردن مورد بهتری باشید! قطعاً نمی توان از سفر لذت برد.

لباس و کفش مناسب
به این موضوع باید توجه داشته باشید که تور کشتی کروز تنها رفتن به کشتی نیست و شما چند شهر مقصد هم خواهید داشت. بنابراین همراه داشتن لباس های مناسب برای آنها را نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال برای رفتن به اماکن مذهبی، باید لباس پوشیده و مناسبی همراه داشته باشید و بهتر است خانم ها یک شال با خود داشته باشند. برخی از اماکن نیازمند پوشیدن لباس های رسمی هستند و یا ممکن است به مکان هایی بروید و یا به دیدن جاذبه گردشگری بروید که در گرمای تابستان نیاز به پوشیدن لباس سبک و خنک باشد، بنابراین همراه داشتن لباس مناسب اهمیت بسیار زیای دارد.
بسیاری از فعالیت ها در کشتی کروز و شهرهایی که می خواهید به آنها بروید، نیازمند پیاده روی و گشت و گذار با پای پیاده هستند، بنابراین پوشیدن و یا همراه داشتن کفش مناسب بسیار توصیه شده تا بتوانید از لحظه لحظه سفرتان نهایت استفاده را بکنید. چنانچه کفش شما نامناسب باشد و به پاهای شما آسیب وارد شود، ممکن است خیلی از فعالیت ها را در سفر دیگر نتوانید انجام دهید.

کارت اعتباری بین المللی و پول محلی
داشتن و بردن کارت اعتباری بین المللی در سفرهای خارجی، مزیت بسیار زیادی به شمار می رود و در واقع یک امتیاز می باشد، ولی پیشنهاد می کنیم مقداری پول نقد محلی نیز همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. بهترین مکان برای دریافت پول های محلی، دستگاه های خودپرداز و یا باجه های تبدیل ارز در سواحل هستند که بهترین نرخ را به شما ارائه می کنند.

پاسپورت
با قطعیت می توان گفت که شما بدون پاسپورت خود نمی توانید سفر بروید، ولیکن برای اینکه خیالتان از بابت گم شدن آن راحت شود، بهتر است همیشه 2 نسخه کپی از آن داشته باشید، یکی دست آژانس هواپیمایی و یکی دیگر را در کیف پول خود داشته باشید. پاسپورت اصلی خودتان را نیز در جای امنی قرار دهید تا گم نشود. بهتر است یک تصویر نیز از آن همیشه در گوشی همراه خود داشته باشید. به این نحو دیگر جای نگرانی برای گم شدن پاسپورتتان نخواهید داشت.

انواع تور کشتی کروز

*تور کشتی کروز کاراییب
*تور کشتی کروز اروپا
*تور کشتی کروز کانادا و نیوانگلند
*تور کشتی کروز استانبول
*تور کشتی کروز مدیترانه
*تور کشتی کروز دور دنیا
*تور کشتی کروز خلیج فارس

نکات مهم برای سفر با کشتی کروز که باید بدانید

هر مکان گردشگری در دنیا قاعده و قوانین مخصوص به خود را دارد و تور کشتی کروز هم از این قاعده مستثنی نیست. هنگامی که پا به کشتی و به ویژه به کابین خود می گذارید، باید دست از برخی کارها بردارید، هرچند به نظر خیلی عادی و بدون مشکل به نظر برسند. این کارها شاید در خشکی و در مکان های دیگر مشکلی نداشته باشند ولی در کشتی به دلیل رعایت ایمنی بیشتر نباید آنها را انجام داد. با ما همراه باشید تا در ادامه بعضی از از این کارها که در کشتی کروز ممنوع هستند را برایتان نام ببریم تا با آنها آشنا شوید:

سیگار کشیدن در کشتی کروز

در بیشتر کشتی های کروز سیگار کشیدن در کابین و یا حتی بالکن های خصوصی ممنوع است چرا که روشن کردن سیگار خطر آتش سوزی را به دنبال دارد. نکته قابل توجه این است که اتاق های عمومی برای کشیدن سیگار تعبیه شده است و تنها مشکل آنها این است که افراد باید کمی پیاده روی کنند تا به اتاق برسند.

استفاده از سشوار در کشتی کروز
استفاده و زدن سشوار به پریز سرویس های بهداشتی ممنوع است البته که دلیل آن هنوز به صورت دقیق اعلام نشده است، ولی به هر حال این نکته را در نظر داشته باشید و مطلع باشید. البته شرکت ها برای راحتی و آسوده بودن مسافران، سشوارهای آماده درون کابین ها گذاشته اند تا مسافران بتوانند از آنها استفاده کنند. در سرویس بهداشتی ها پریز وجود دارد ولیکن تنها برای اصلاح قابل استفاده است و برای استفاده از سشوار نیست. بنابراین بهتر است سشوار همراه خود حمل نکنید چرا که تنها بار شما سنگین می شود.

بلند صحبت کردن در کشتی کروز
دیوارها در کشتی و بین کابین ها ضخیم نیستند و نازک هستند و به همین علت صدا به راحتی منتقل می شود. بنابراین بهتر است حتی اگر حرف هایتان خصوصی نیست، آرام صحبت کنید تا مزاحم باقی مسافران نشوید.

باز گذاشتن در بالکن در کشتی کروز
شاید با خود تصور کنید که در طول سفر با کشتی کروز می توانید همواره در بالکن را باز کنید و باز بگذارید تا به هنگام خواب صدای دریا را بشنوید و باد و نسیم به صورت شما بخورد، ولی باید بدانید اینطور نیست. باز گذاشتن در بالکن هم باعث می شود فشار بیشتری به سیستم تهویه وارد شود و هم انرژی هدر برود و همچنین از طرف دیگر به هنگام آتش سوزی باعث می شود تا سنسور آتش به درستی کار نکند.

روشن کردن شمع در کشتی کروز
روشن نمودن شمع و اتو کردن لباس و یا به صورت کلی هر چیزی که شعله ایجاد کند و یا حرارت زیادی تولید کند، خطر آتش سوزی را همراه دارد و در کشتی کروز ممنوع است. تقریباً تمام خدمات اعم از اتو کردن لباس از سمت پرسنل کشتی ارائه می شود و نباید نگران این موضوع باشید.

آویزان کردن لباس ها در بالکن در کشتی کروز
قطعاً پس از شنا و شستن لباس ها در تور کشتی کروز هیچ مکانی بهتر از بالکن برای خشک کردن لباس ها نیست چرا که بادهای گرم اقیانوس به سرعت هرچه تمام تر می تواند آنها را خشک نماید. ولی بهتر است لباستان را به امید خشک شدن آنجا رها نکنید، چرا که حتی اگر وزش باد آنها را نیندازد، با بارش باران و یا شستن بالکن آنها خیس خواهند شد.

استفاده از عطر و اسپری در کشتی کروز
استفاده از عطر و اسپری در فضای بسته کابین، به ویژه در کابین هایی که به بیرون راه ندارند و کاملاً بسته هستند بسیار خطرناک و آزار دهنده است. بهتر است یا استفاده نکنید یا از عطرهای ملایم استفاده کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

مشاوره رایگان