موزه آینده دبی

جاذبه های گردشگری 03 شهریور ، 1403 5 دقیقه

موزه آینده دبی؛ بازدید از موزه زمان دبی

موزه زمان دبی با نام دیگر موزه آینده دبی (Museum of the future Dubai) یکی از مکان های مهم و دیدنی دبی یا به عبارتی، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری دبی می باشد. طراحی این موزه به قدری خلاقانه و جالب است که به یک مکان پر بازدید مبدل شده است. به این نحو که طراحی، ساخت و تکنولوژی های به کار رفته در آن به قدری اعجاب برانگیز است که هر کسی را شیفته خود می کند. حتی نام گذاری آن نیز به نحوی است که بتوان تصویر قابل لمسی از آینده بشر را به مخاطبان القا کند.
"زیباترین سازه روی زمین" لقبی است که نخست وزیر امارات متحده عربی بخاطر طراحی درجه یک و بسیار مدرن و پیچیده و البته منحصر به فرد این موزه داده است.

موزه آینده دبیموزه زمان دبی

بازدید از موزه زمان دبی

برای بازدید از متفاوت ترین موزه دنیا آمادگی لازم را دارید؟ نام موزه ممکن است در ذهن مکانی پر از اشیا تاریخی و قدیمی، ترسیم کند. در حالیکه در این موزه قرار است تجربه ای متفاوت و جذاب داشته باشیم. موزه زمان دبی تنها موزه ای در دنیاست که شما را به تماشای آینده می برد.
نکته قابل توجه در مورد موزه آینده دبی باید بدانید این است که بر عکس تمام موزه های دنیا، هر 10 سال محتوای آن تغییر می کند. این یعنی هر 10 سال می توانید تجربه ای تازه و جدید در این مکان به دست آورید. موزه آینده دبی در تاریخ 22 فوریه سال 2022 یا همان سوم اسفند ماه سال 1400 افتتاح شد. این ساختمان بزرگ و بسیار مدرن در بزرگراه شیخ زائد و در نزدیکی برج های امارات قرار گرفته است. هزینه ساخت این سازه مدرن حدود 136 میلیون دلار برآورد شده است. 
موزه آینده دبی اولین موزه در خاورمیانه است که موفق شده است گواهینامه LEED را دریافت نماید، این گواهینامه نشان دهنده این است که بنای این سازه جزو بناهای سبز می باشد. مفهوم سازه سبز این است که طراحی این بنا در راستای مدیریت و پایداری انرژی است و این بنا نه تنها به محیط زیست آسیب نمیزند، بلکه در بازسازی انرژی از خود به طبیعت و پایداری آن نقش بسزایی دارد.
موزه آینده دبی به صورت زنده و بسیار خلاقانه به روزترین اختراعات، تصویر سازی آینده و تجربیات علمی فوق العاده ای را به نمایش می گذارد. می توان این موزه را آزمایشگاهی برای نسل های آینده در نظر گرفت. موزه زمان دبی با انگیزه سبقت گرفتن از دیگر شهرهای دنیا طراحی و بنا شده است. هدف از ساخت آن نیز توسعه و پیشرفت فناوری های روز دنیا و توسعه هوش مصنوعی برای پیشرفت کشور امارات و شهر زیبای دبی است.
نکته بسیار جالبی که در مورد این موزه وجود دارد و در ارتباط با محافظت از محیط زیست می باشد، این است که در اطراف موزه آینده دبی بیشتر از 100 گونه گیاه متفاوت با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند و خودکار نگهداری می شود.

موزه زمان دبی

طراحی موزه آینده و بخش های مختلف آن

در سال 2015 طراحی این موزه به شرکت بسیار معروف معماری کیلا دیزاین (Killa Design) واگذار شد که یکی از طراحان برجسته این شرکت به نام "مطر بن لاحج" ساختمان این موزه را به شکل کنونی که حلقه نقره ای درخشانی است، طراحی کرد.
بخش های مختلف موزه آینده را می بایست به دو قسمت نمای بیرونی و نمای درونی تفکیک کرد. 
نمای بیرونی یک بنای بیضوی نقره ای رنگ و درخشان است که دارای حفره ای داخل آن است که بر روی تپه ای سبز در کنار بزرگراه شیخ زائد واقع شده است. سرتاسر نمای بیرونی موزه با خط عربی مزین شده است و به همین دلیل خیلی بیشتر از ساختمان های عادی توجه بینندگان را به خود جلب می کند. ساختمان بیضی شکل نا متقارن و نا متعادل نشان دهنده این است که بشر برای نو آوری و بهم ریختن قاعده های قدیمی توانایی های بسیار عالی دارد. حفره وسط این سازه نیز نشان دهنده این است که بشر حفره های ناشناخته ای در علم و فناوری دارد که باید به آنها برسد و تپه های سبز نشانگر محیط زیست و حفاظت از آن است.
ترجمه نوشته های عربی روی سازه که سخن های "شیخ محمد بن راشد آل مکتوم" درباره آینده شهر دبی است به شرح زیر می باشد:


*(آینده از آن کسانی است که قادر به تصور، طراحی و اجرای آن هستند. آینده در انتظار کسی نیست بلکه امروز خلق می شود.)
*(راز تجدید حیات، توسعه تمدن و پیشرفت بشر در یک کلمه خلاصه می شود، نوآوری)
*(ما نمی توانیم صدها سال زندگی کنیم، اما می توانیم چیزی بسازیم که صدها سال دوام داشته باشد)
هفت طبقه در این بنا وجود دارد که بدون ستون می باشند که بیش از 30 هزار متر مربع مساحت و 77 متر ارتفاع دارد. نمای آن از فولاد است و طول آن 17 هزار متر است که از فولاد ضد زنگ و جدیدترین الگوریتم های ساختمانی و با استفاده از ربات ساخته شده است. نمای زیبای آن دارای 1024 قطعه به طول 14 کیلومتر است که هر کدام از آنها 4 لایه دارد. تمام مراحل نما طی 16 فرآیند به شکل نهایی و فعلی درآمده تا دلخواه و مد نظر طراحان باشد.

نمای بیرونی موزه آینده دبینمای بیرونی موزه آینده دبی

نمای درونی موزه آینده دبی

7 طبقه داخل موزه زمان دبی وجود دارد که 5 طبقه آن برای بازدید عموم می باشد و 2 طبقه دیگر آن برای امور اداری و قسمت VIP است. باید بدانید همچنین این موزه دارای 3 طبقه زیرزمین است که در آن رستوران، کافی شاپ، سالن اجتماعات و فروشگاه های کوچک و پارکینگ است که برای بازدید کنندگان امکانات رفاهی خوبی به شمار می روند. قسمت های مختلف و طبقات را باهم بررسی می کنیم:

طبقه همکف: در واقع شما با ورود به طبقه همکف، وارد لابی موزه آینده خواهید شد. در این قسمت شما می توانید به کافه رفته و کمی آرامش پیدا کنید و استراحت نمایید. در این کافه باریستا رباتی سفارش شما را آماده می کند که از پشت پنجره کافه قابل مشاهده می باشد. در طبقه همکف می توانید از فروشگاهی که در آن وجود دارد رفته و هدایا و سوغاتی خریداری کرده و با خود یادگاری ببرید.

طبقه اول (قهرمان آینده): این طبقه بسیار جذاب نشان دهنده اهمیتی است که به نسل آینده داده شده است. طبقه اول ویژه کودکان زیر 10 سال ساخته شده است. کودکان می توانند با شرکت در بازی های گوناگون و ماموریت های سرگرم کننده تخیلات خود را زنده نگه دارند و خلاقیت و نوآوری های جدید را بسازند.

طبقه دوم (آینده در اکنون): یک مکان عالی و کاملاً متفاوت برای عکاسی درست همین طبقه است. از نام این طبقه پیداست که در طبقه دوم قرار است فناوری های امروزی که مدام در حال تغییر هستند را مشاهده کنید. مانند لباس های جت گرانشی، ماشین هایی که به وسیله فناوری لوپ جابه جا می شوند و به ویژه خودروهای برقی همه و همه را در اینجا مشاهده خواهید کرد.

طبقه سوم (واحه): بهتر است بعد از مشغله ها و دغدغه های بسیار کمی آرامش را به ذهنتان بدهید. در واقع در این طبقه که نام آن کاملاً برازنده انتخاب شده است، واحه، ذهن شما قرار است از آرامش بی سابقه ای تغذیه کند. در اصل این قسمت، یک بخش درمانی به شمار می رود که شامل موارد زیر می باشد: مرکز مدیتیشن، احساس درمانی، ارتباط درمانی، زمین درمانی و حرکت درمانی

طبقه چهارم (موسسه شفا): در این طبقه به مسائل زمین و محیط زیست پرداخته شده است. در طبقه چهارم یک بانک DNA بسیار جذاب هست که 2400 کد ژنتیکی از گیاهان، حیوانات و حشرات برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. نام اصلی این طبقه "صندوق حیات" می باشد. 

طبقه پنجم (ایستگاه فضایی هوپ): دقیقاً در این طبقه به آینده سفر خواهید کرد. در طبقه پنجم یک سفر فضایی را تجربه خواهید کرد. در این سفرتان به همراه یک راهنمای انسانی و یک آواتار مجازی به ایستگاه فضایی هوپ می روید و آینده دبی در سال 2070 مشاهده می کنید.

نمای داخلی موزه زمان دبینمای داخلی موزه زمان دبی

روش دسترسی به موزه آینده دبی

شما در هر کجای دبی که باشید می توانید به راحتی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همانند تاکسی یا مترو خود را به راحتی به این موزه برسانید. اگر هم ماشین شخصی و یا خودروی رنت شده دارید نیز می توانید به راحتی با استفاده از یک مسیریاب خود را به موزه زمان دبی برسانید. نکته ای که باید بدانید این است که راحت ترین روش استفاده از مترو می باشد. می بایست که در مترو خط قرمز را سوار شوید و در ایستگاه برج امارات از مترو پیاده شوید، و تنها با 3 تا 5 دقیقه پیاده روی، به ورودی موزه برسید.


قیمت بلیط موزه آینده دبی

بلیط موزه زمان دبی انواع متفاوتی دارد که به تبع هزینه های آنها نیز مختلف هستند. توجه داشته باشید برای چه منظوری بلیط تهیه می کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
* نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این قیمت ها حدودی است و ممکن است در طول سال تغییر پیدا کنند.
بلیط موزه آینده دبی = 2.500.000 تومان
برای بازدید از تمام طبقات موزه می باشد
بلیط موزه آینده دبی ظرفیت محدود = 3.000.000 تومان
بازدید کامل از موزه و تمامی طبقات
بلیط پایونیر = 6.650.000 تومان
بلیط بازدید کامل از طبقات، تاریخ دارد ولی دیگر محدودیت ساعت ندارد، بدون نیاز به صف، پارکینگ رایگان، 50 درهم ووچر برای خرید از فروشگاه
* نکته دوم اینکه کودکان زیر 4 سال به عنوان یک فرد بالغ حساب نمی شوند و ورودشان رایگان می باشد.


ساعت بازدید موزه زمان دبی

مدیران موزه برای مدیریت درست گردشگران تور دبی در بازدید از موزه، لیستی آماده کرده اند که بازدیدکنندگان طبق آن عمل کنند و بتوانند ساعات خوشی را در آن سپری کنند.
* موزه آینده دبی در تمام طول هفته باز است
* از ساعت 10 صبح الی 6 عصر برای عموم باز است
* بازدیدکنندگان تا 1 ساعت قبل از بسته شدن موزه فقط می توانند به آن ورود داشته باشند
* مدت زمان بازدید 2 الی 3 ساعت است

نکات مهم درمورد موزه آینده دبی

- قابل ذکر است که بازدید از موزه آینده دبی برای افراد کودکان و سالمندان و معلولان اماراتی رایگان می باشد.
- ورود افراد همراه با خوراکی و نوشیدنی به داخل ساختمان موزه ممنوع می باشد.
- چنانچه با اسکوتر یا دوچرخه به موزه آمده اید، می توانید آنها را در قفسه های مخصوص بگذارید.
- شما می توانید خودروهای خود را در پارکینک 2 طبقه ای سرپوشیده موزه پارک کنید و از تمکانات محدود آن استفاده نمایید.

مشاوره رایگان