آشنایی کامل با فرودگاه های استانبول

جاذبه های گردشگری 03 شهریور ، 1403 7 دقیقه

فرودگاه های استانبول؛ امکانات و راه های دسترسی

استانبول پایتخت فرهنگی و توریستی کشور ترکیه است که سالانه میزبان میلیون ها نفر گردشگر از اقصی نقاط دنیا می باشد. شهر استانبول یک شهر بزرگ در ترکیه است که نیمی از آن آسیایی و نیمی از آن اروپایی می باشد و این دو نیمه توسط پل جذابی که یکی از نمادهای استانبول است، به هم متصل شده اند. یکی از ساده ترین و بهترین راه هایی که می توانید به استانبول دسترسی پیدا کنید، راه هوایی و فرودگاه های استانبول شناخته شده است. از آنجایی که استانبول پایتخت مهم گردشگری ترکیه می باشد، فرودگاه های متعددی در آن تاسیس شده اند و هر ساله به امکانات و خدمات آنها اضافه می شود تا مسافران به راحتی و بدون دغدغه سفر خوبی را تجربه کنند. هر کدام از این فرودگاه ها امکانات و خدماتی را در دسترس مسافران می گذارند و برخی از آنها ویژگی هایی دارند که شاید شما با آنها آشنایی نداشته باشید. بنابراین برای تجربه سفری بسیار خوب و بدون مشکل، با ما همراه باشید تا فرودگاه های استانبول را بشناسید و بدانید هر کدام از آنها چه خدمات و امکانات و ویژگی هایی دارند تا در سفرتان با مشکلی مواجه نشوید.

معماری فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه آتاتورک استانبول

در قدیم فرودگاه بین المللی آتاتورک پر رفت و آمدترین فرودگاه استانبول بوده است. البته ناگفته نماند که قبل از اتمام فرودگاه جدید استانبول، بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه استانبول بوده است. اولین فرودگاه در ترکیه همین فرودگاه بوده است که به همین دلیل دارای قدمت بسیار زیادی می باشد. فرودگاه آتاتورک استانبول در سال 1912 تاسیس شد و در ابتدا بیشتر در زمینه نظامی فعالیت داشته است. سپس در سال 1949 قسمت مسافربری فرودگاه آتاتورک آغاز به کار کرد. در آوریل سال 2019 پس از گذراندن 50 سال پر رفت و آمد و بسیار شلوغ، تمامی پروازهای این فرودگاه، به فرودگاه جدید استانبول انتقال یافت و در حال حاضر تنها هواپیماهای باری، هوانوردی عمومی، تعمیرات، جت های تجاری و نگهداری هواپیماها در آن انجام می شود.

فرودگاه آتاتورک استانبولفرودگاه آتاتورک استانبول

فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول با نام دروازه بزرگ، در بین فرودگاه های استانبول مجلل ترین و بزرگترین فرودگاه به شمار می رود. این فرودگاه بسیار زیبا که سالانه میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر است، پرترددترین فرودگاه استانبول می باشد. نکته جالبی که در مورد آن باید بدانید این است که این فرودگاه که جدیدترین فرودگاه ترکیه به شمار می رود، روز به روز در حال گسترش و توسعه می باشد و طبق گفته ها، سال 2030 به صورت کامل از آن بهره برداری می شود. فرودگاه جدید استانبول در منطقه آرناووت استانبول می باشد. هدف اصلی از ساخت این فرودگاه در ابتدا، تبدیل آن به بزرگترین فرودگاه جهان بوده است که ظرفیتی حدود 200 میلیون نفر را داشته باشد. از آنجایی که خطوط هوایی استانبول همیشه دارای ترافیک هوایی هستند، پیش بینی می شود که با تاسیس و بهره برداری کامل از این فرودگاه، این مشکل نیز به صورت کامل حل شود. 
جالب است بدانید مساحت فرودگاه استانبول حدود 76 میلیون و 500 هزار متر مربع است که با مساحت شهر لستر انگلستان برابری می کند. با راه اندازی فاز اول این فرودگاه، همانطور که در قبل نیز گفته شد، تمام پروازهای فرودگاه آتاتورک از سال 2019 تا به امروز به آنجا منتقل شد. فاز اول فرودگاه جدید استانبول دارای 3 باند است که ظرفیت جابه جایی 90 میلیون مسافر در سال را دارد. پیش بینی ها حاکی از آن است که با گسترش آن تا سال 2030 3 باند دیگر نیز به آنها اضافه شود و ظرفیت مسافران را به 200 میلیون نفر برسانند.

فرودگاه جدید استانبول

امکانات فرودگاه جدید استانبول

بدون شک امکاناتی که در فرودگاه جدید استانبول مشاهده می کنید، در هیچ کدام از فرودگاه های دیگر استانبول ندیده اید. فرودگاه استانبول به عنوان بزرگترین و بهترین فرودگاه ترکیه، با ارائه امکانات و خدمات منحصر به فردی که دارد، تجربه ای ویژه و بسیار عالی را برای مسافران به ارمغان خواهد آورد. با وود به فرودگاه جدید استانبول قطعاً مجذوب عظمت و شکوه و معماری فوق العاده زیبای آن خواهید شد. ناگفته نماند که معماری سازه های فنی و برج کنترل کیفیت فرودگاه استانبول، در سال 2015 برنده جایزه برتر معماری شیکاگو شده است. برخلاف دیگر فرودگاه های استانبول، در این فرودگاه سالن VIP و هتل برای رفاه حال مسافران ساخته شده است تا چند ساعتی را بتوانند در آنها به استراحت بپردازند. سالن عمومی وسعت بسیار زیادی دارد که مسافران بتوانند ساعات انتظار مناسب و بدون دردسری را تجربه نمایند. با این حال می توانید از سالن VIP برای رفاه بیشتر استفاده کنید که هزینه ای جدا برای استفاده از آن نیز باید پرداخت نمایید. 
به غیر از امکاناتی که گفته شد، فرودگاه استانبول خدمات بی نظیر و شگفت انگیزی به مسافران ارائه می دهد تا سفر به استانبول را برایشان خاطره انگیز تر کند. یکی از این خدمات فضای 40 هزار متر مربع است که به پارکینگ اختصاص داده شده است. از دیگر خدمات آن می توان به نوار نقاله ای حدود 40 هزار متری که ظرفیت 30 هزار چمدان و بسته را دارد نیز اشاره کرد. همچنین باید بدانید در فرودگاه استانبول از تکنولوژی هایی همانند هوش مصنوعی نیز استفاده شده و البته امکانات ویژه برای معلولین نیز در آن وجود دارد. تمام پایانه های این فرودگاه دارای رستوران و کافی شاپ هایی است که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مسافران هستند. 

فروشگاه های فرودگاه استانبول

راه های دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

باید بدانید که فرودگاه جدید استانبول در شمال غربی شهر استانبول واقع شده است که دارای موقعیت مکانی بسیار مناسبی در شهر می باشد. این را در نظر بگیرید که برای رسیدن به این فرودگاه از مرکز شهر، حدود 1 ساعت رانندگی در پیش دارید. روش های دیگری نیز برای رسیدن به فرودگاه استانبول وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

تاکسی:
 

همانند دیگر نقاط شهر، تاکسی ها آماده بردن شما به فرودگاه هستند. ولیکن نکته ای که باید از آن اطلاع داشته باشید، گرفتن تاکسی در استانبول مدت هاست که رد شده است چرا که رانندگان تاکسی به گرفتن هزینه بیشتر و به عبارتی کلاهبرداری معروف شده اند. اگر ناچار به گرفتن تاکسی هستید، بهتر است از همان ابتدا به صورت قاطعانه مبلغ کرایه را طی کنید.

اتوبوس: 

برای رفاه حال مسافران، در فرودگاه جدید استانبول، پایانه های اتوبوس رانی به همراه 150 اتوبوس دارد که می توانید برای 19 مسیر مختلف در استانبول از آنها استفاده کرده و هزینه بسیار کمتری نسبت به تاکسی بپردازید.

مترو: 

از دیگر روش های کم هزینه و بسیار راحت استفاده از مترو است که در نقاط مختلف استانبول ایستگاه دارد. نکته ای که باید آن را رعایت کنید این است که در ابتدا از روی مسیر و نقشه مترو نگاه کنید و مقصد خود را پیدا کنید تا بدانید کدام خط را بهتر است سوار شوید.

* نکته اول: چنانچه علاقه دارید در استانبول خودروی شخصی داشته باشید، با ارائه مدارک مورد نیاز، در همان فرودگاه جدید استانبول می توانید از 6 مجموعه بزرگ اجاره اتومبیل، ماشین مورد نظرتان را کرایه کنید. 
* نکته دوم: در فرودگاه جدید استانبول می توانید تمام کارهایتان مربوط به امور مالی را انجام دهید.
* نکته سوم: فروشگاه ها و مراکز خرید عالی و فوق العاده ای در این فرودگاه وجود دارد که می توانید ساعات انتظارتان را در آنها سپری کنید و به خرید سوغاتی بپردازید.


فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

یکی دیگر از فرودگاه های استانبول فرودگاه صبیحا گوکچن می باشد که در قسمت جنوب شهر استانبول ساخته شده است. به دستور دولت ترکیه، هنگامی که فرودگاه آتاتورک ازدحام بسیار زیادی داشت و توانایی اداره پروازهای متعدد را نداشت، تاسیس شد تا از بار آن کم کند. فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول امروزه به عنوان دومین فرودگاه ترکیه و یکی از فرودگاه های پر تردد جهان شناخته شده است. در سال 2015 نیز به عنوان سومین فرودگاه پرتردد دنیا معرفی شده بود.
فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول که در فاصله 35 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است، دارای روش های دسترسی متفاوت همانند فرودگاه جدید استانبول می باشد. تاکسی، مترو، اتوبوس و یا خودروی شخصی از روش هایی است که می توانید خود را به این فرودگاه برسانید.
مسافرانی که فرودگاه صبیحا گوکچن را برای سفرهای خود انتخاب می کنند، می توانند از خدمات و امکانات ویژه و عالی آن نیز استفاده کنند. در این فرودگاه می توانید از باجه های تبدیل ارز و دستگاه های خودپرداز استفاده کرده تا در برای رسیدن به شهر دغدغه ای نداشته باشید. در رستوران ها و کافی شاپ های آن می توانید از منوی بسیار متنوع استفاده کرده و تا رسیدن به مرکز شهر و یا محل اقامتتان کمی خستگی را از بدن بیرون کنید.
جالب است بدانید که منوی رستوران های فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول شامل غذاها و نوشیدنی های اصیل و سنتی ترکیه است. در این فرودگاه فروشگاه و مجتمع خریدهایی وجود دارد که می توانید اقلام مورد نیازتان، سوغاتی و یادگاری هایی تهیه کنید و یا زمان انتظارتان را با گشت و گذار در آنها کمتر کنید. 
در فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول سالن استراحت عمومی و همچنین هتل 4 ستاره ای وجود دارد که با کیفیت مطلوب امکانات خوبی در اختیار مسافران قرار می دهد. این هتل دارای 4 طبقه و 128 اتاق می باشد که با امکانات ایده آل و کامل به مهمانان سرویس می دهد. در نظر داشته باشید حتماً نیازی به رزرو اتاق از قبل نیست، و شما می توانید با مراجعه حضوری اتاق بگیرید.

فرودگاه صبیحا گوکچن استانبولفرودگاه صبیحا گوگچن استانبول

مشاوره رایگان